image

Aquarela

“Wij mensen vinden onszelf veel te belangrijk” stelt documentairemaker Victor Kossakovsky. In zijn nieuwe bioscoopdocumentaire Aquarela speelt water de hoofdrol. Met al zijn oerkracht dondert het over ons heen en het is zowel mooi als verontrustend; extase en inspiratie, maar ook vernietiging en menselijk leed.

Met indrukwekkende beelden en overweldigende muziek is Aquarela een cinematografisch spektakel. Op het Baikalmeer, het oudste, grootste en diepste binnenmeer van de wereld, zakken auto’s door het ijs, dat al weken eerder dan normaal is gaan smelten. Tijdens een hevige storm verandert een massief zeilschip tot een hulpeloze speelbal. In Miami slaat het water als een muur door de stad tijdens orkaan Irma. De mens speelt uiteindelijk slechts een bijrol. In de eerste plaats legt Kossakovsky de vele persoonlijkheden van het water vast: van woeste baren tot kalme beekjes, en van smeltende ijskappen tot de hoogste waterval ter wereld. Het effect is hypnotiserend, adembenemend en spookachtig mooi.

ENGLISH
Water is the main protagonist, seen in all its great and terrible beauty. Mountains of ice move and break apart as if they had a life of their own. Kossakovsky’s film travels the world, from the precarious frozen waters of Russia’s Lake Baikal and Miami in the throes of Hurricane Irma, to Venezuela’s mighty Angel Falls in order to paint a portrait of this fluid life force in all its glorious forms. Fragile humans experience life and death, joy and despair in the face of its power.

Variety
A feast of HD imagery so crisp as to be almost disorienting, this is immersive experiential cinema with no firm storytelling trajectory, though viewers can read what environmental warnings they may into its rushing spectacle.

De Filmhallen

+31(0)20 8208122

Website

Email

  • Monday 11:00 — 01:00
  • Tuesday 11:00 — 01:00
  • Wednesday 11:00 — 01:00
  • Thursday 11:00 — 01:00
  • Friday 11:00 — 02:00
  • Saturday 11:00 — 02:00
  • Sunday 11:00 — 01:00