image

No Date, No Signature

In de beproefde traditie van de Iraanse artshousecinema (denk aan het werk van Abbas Kiarostami en Asghar Farhadi) confronteert regisseur en coscenarist Vahid Jalilvand de kijker stapsgewijs met aspecten van een moreel dilemma. Het draait allemaal onmiskenbaar om de tegenstelling tussen goed en kwaad, maar daarmee is nog niet meteen duidelijk wat de beste handelswijze is.

Een doorgaans strikte lijkschouwer treft in het mortuarium het lichaam aan van een bekende. Zijn collega heeft de doodsoorzaak al vastgesteld, maar hij weet een mogelijke andere verklaring. Maar die waarheid openbaren, zou betekenen dat hij persoonlijk bij de zaak betrokken raakt. Bovendien zou het voor de betrokkenen onrechtvaardige gevolgen kunnen hebben.

Jalilvand hanteert een uitgebleekt kleurenpalet, laat zijn naturalistisch acterende hoofdrolspelers de ruimte en bouwt, met steeds nieuwe verwikkelingen, de spanning gestaag op. No Date, No Signature won prijzen voor Beste Film en Beste Acteur (Amir Aghaee) in het Orizzonti-programma van het filmfestival van Venetië.
(tekst: IFFR)

ENGLISH
The forensic pathologist Dr Nariman has a car accident with a motorcyclist and injures his 8-year-old son. He offers to take the child to a clinic nearby, but the father refuses his help and money. The next morning, in the hospital where he works, Dr Nariman finds out that the little boy has been brought for an autopsy after a suspicious death. Dr Nariman is facing a dilemma: is he responsible for the child’s death due to the car accident or the child died of food poisoning according to other doctors’ diagnosis?

De Filmhallen

+31(0)20 8208122

Website

Email

  • Maandag 11:00 — 01:00
  • Dinsdag 11:00 — 01:00
  • Woensdag 11:00 — 01:00
  • Donderdag 11:00 — 01:00
  • Vrijdag 11:00 — 02:00
  • Zaterdag 11:00 — 02:00
  • Zondag 11:00 — 01:00