image

About Endlessness

Wij hopen na elke nieuwe Roy Andersson op een volgende, en tot nu toe gaat het goed. Ergens, in de meer dan twintig jaar tussen de financiële flop van zijn tweede speelfilm Giliap (1975) en de artistieke triomf van zijn derde, Songs from the Second Floor (2000), ontstond de stijl waarmee elk beeld dat de Zweedse meester maakt uit duizenden te herkennen valt. Het zijn melancholieke, empathische vignetten waarin de komische absurditeit en fragiliteit van de zuchtende mens en diens bestaan in het ondermaanse in schilderachtige bleek-belichte en vaak spectaculaire studio-opstellingen met obsessieve precisie en kadrering wordt vastgelegd.

Ook het niet voor niets existentieel getitelde About Endlessness volgt dat procedé. Als van een Sjeherazade horen we een voice-over vertellen wat ze allemaal ziet: een priester die van zijn geloof is gevallen, een verregende vader die de veters van zijn dochter strikt, een verslagen leger sjokkend in de kou. (Tekst: IFFR)

ENGLISH
With About Endlessness, Roy Andersson adds to his cinematic oeuvre with a reflection on human life in all its beauty and cruelty, its splendour and banality.

Screen Daily ⭐️⭐️⭐️⭐️
Andersson’s consistency may have made him a director for acolytes above all, but they will find this a satisfying and richly resonant lesson in obliqueness and sometimes opacity.

Variety ⭐️⭐️⭐️⭐️
If we’ve been here before, the immaculate, somehow tender-hearted execution of About Endlessness ensures this is not a complaint.

De Filmhallen

+31(0)20 8208122

Website

Email

  • Maandag 11:00 — 01:00
  • Dinsdag 11:00 — 01:00
  • Woensdag 11:00 — 01:00
  • Donderdag 11:00 — 01:00
  • Vrijdag 11:00 — 02:00
  • Zaterdag 11:00 — 02:00
  • Zondag 11:00 — 01:00